poniedziałek, 27 listopada 2017

Jak pozbyć się nadmiaru wody w organizmie?



Z nadejściem chłodnych dni  mój organizm stwierdził, że fajnie by było zgromadzić duże ilości wody, tak na zapas. No bo rozgrzane kaloryfery i napewno z potem wszystko stracę. Ale klimatyzowane pomieszczenia, naturalne materiały ubrań i skuteczny antyperspirant nie pozwalają wodzie opuścić moje ciało.

Spuchnięte stopy i dłonie skutecznie uprzykrzały mi życie. A więc poczytałam, poradziłam się z dietetykiem i zaczęłam walkę z tym przykrym stanem mojego ciała. Przed zdradzeniem, co pomoglo mi pozbyć się nadmiaru wody (i jednocześnie zrzucić 2 kg) opowiem o powodach takiego stanu rzeczy.
Co jest przyczyną obrzęków?
Najczęstszą przyczyna jest nadmiar soli w organizmie. Sód działa synergistycznie do molekuł wody, im więcej sodu w organizmie, tym więcej wody.  Ograniczając ilość spożywanej w naszej diecie soli tym samym zmniejszamy nasze „zapasy” wody. Obrzęki i opuchnięcia nie mają już racji bytu.
Może to brzmieć paradoksalnie, ale im mniej wody pijemy, tym więcej jej gromadzimy. Działają tu prawa fizjologii: wraz z nadmiarem wypitej wody usuwamy zbędną ilość sodu (o sodzie pisałam wyżej). Także do dzieła wkracza hormon zwany wazopresyną. Jeśli dostarczamy organizmowi zbyt małe ilości wody, to w większej ilości jest wydzielana wazopresyna, która zatrzymuje wodę w organizmie. Duża ilość wypitej wody jest zdrowa! Warto zachowac zdrowy rozsądek, więc zapewniam: 2l wody dziennie w zupełności nam wystarczy ;)

Picie alkoholu jest odpowiedzialne za rozszerzenie naczyń krwionośnych, co umożliwia łatwiejsze przenikanie wody do przestrzeni międzykomórkowej. Długotrwałe picie alkoholu prowadzi do uszkodzenia wątroby, która produkuje białka albuminy. Te białka z kolei są odpowiedzialne za utrzymywanie prawidłowego ciśnienia osmotycznego, a ich niedobór powoduje powstawanie obrzęków. Jeden kieliszek wina szkody nam nie zrobi, a nawet jest wskazany, ale już czworopak piwa jest lekką przesadą! ;)
Mała ilość ruchu też nie sprzyja nam w walce o piękne ciało. Długotrwałe siedzenie w pracy, w transporcie i domu sprzyja zatrzymaniu wody w organizmie. Uwierz mi, osobie która nie przepada za sportem, że nasze ciało jest pod tym względem bardzo wdzięczne. Nawet 30 minut jakiegokolwiek ruchu dziennie i zauważysz całkiem fajne zmiany. Szczególnie gdy pogoda dopisuje: spacer w parku, jazda rowerem a może już tak bardzo aktualne łyżwy, a ciało z radością pozbędzie się zalegających litrów wody!
Mała ilość owoców i warzyw w diecie powoduje, że nie dostarczamy organizmowi odpowiedniej dawki potasu. A potas jest antagonistą sodu, więc jak już wiecie z poprzednich podpunktów, sód wiąże wodę. Duże ilości potasu znajdziecie w pomidorach, awokado, bananach, ziemniakach, kiwi i innych. Więc warto sięgać po zdrowe świeże produkty, bo zawierają same pożyteczne rzeczy, precz ze śmieciowym jedzeniem!

Dieta wysoko węglowodanowa też przyczynia się do zatrzymywania wody w organizmie. Przejście na dietę nisko węglowodanową da zauważalne wyniki już po kilku dniach. Zredukujemy ilosć wody w organizmie, a jednocześnie zrzucimy kilka zbędnych kilo.
Przez ostatnie dwa miesiące stosowałam się do powyższych rad:

  • Piłam dużo wody – dopiero wdrażam nawyk picia 2l dziennie, więc nie zawsze mi to wychodzi. Mimo wszystko pilnuje się, i nawet teraz na stole stoi szklanka wody.
  • Ograniczam sól – trudna sprawa, bo lubię słone przekąski i dobrze doprawione potrawy. Ostatnio zrezygnowałam z dodawania soli podczas gotowania ziemniaków czy ryżu. Wszelkie sałatki, mięsa i zupy doprawiam większą ilośćią ziół i tylko małą szczyptą soli.
  • Duża ilość owoców i warzyw – sezon na jabłka i gruszki był pomyślnie zaliczony. Teraz z chęcią sięgam po mandarynki i pomarańcze. No i nie mogę nie wspomnieć o dyni, brokułach i pomidorach, które bardzo często goszczą na moim stole.
  • Dużo ruchu – regularne wizyty na siłowni przynoszą już pierwsze rezultaty. Ciało się napina, ujędrnia i staje się bardziej oporne na grawitację ;)

Niestety prawda jest taka, że tylko wszystkie wspomniane metody zapobiegania gromadzenia się wody w organizmie są skuteczne. Nie można wybrać czegoś jednego a resztę odpuścić. Musimy działać kompleksowo i już po kilku tygodniach nasza sylwetka będzie dla nas bardzie satysfakcjonująca.

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Szablon stworzony przez Blokotka. Wszelkie prawa zastrzeżone.